"Defining Purpose alone is not enough. It needs effective actions and deeds"

Christian Baertschi, former Chairman of the Board of Serviceplan Group Switzerland, answers our 13 questions.

Serviceplan

1. what inspired you to enter the advertising/communications industry?

That was three things:

  1. An environment with inspiring people
  2. Need to improvise - you always have to be fast, agile, entrepreneurial and have your nose to the wind in this industry.
  3. The quick assumption of a great responsibility - towards customers, colleagues, but also towards society.

 

2. Wieso gibt es in den Führungsetagen der Schweizer Werbebranche nicht mehr Frauen?

Unfortunately, the problem does not only exist in the advertising industry, but in almost all industries. The main reason lies in the subliminal prejudices. The Harvard Business Review has studied this issue in depth and concluded that the way women face prejudice today is more damaging and destructive than the blatant discrimination of previous decades. For this reason, it is critical that we as a society acknowledge and actively address this grievance. In my opinion, this is the only way to achieve unbiased equality.

 

3. Das beste Buch, das Sie in letzter Zeit gelesen haben?

«Factfulness» von Hans Rosling. Er kritisiert in seinem Buch die Oberflächlichkeit, mit der die Medien häufig an unsere Urinstinkte appellieren. Vorurteile sind systematisch zementiert und basieren auf veraltetem Wissen. Die Wahrnehmung der Menschen bei Themen wie Armut, Bildung, Bevölkerungswachstum usw. ist viel schlechter als die objektive Realität.

 

4. Wären Sie nicht Werber geworden – was dann?

Probably management consultant or hotelier. Both professions have a certain proximity to communication and marketing.

 

5. what do you see as the biggest challenge for advertising at the moment?

Aus Sicht von Werbetreibenden ist es sicher das Erreichen potenzieller Kunden in einer relevanten und begehrenswerten Art. Aus Sicht der Agenturen ist es, in der zunehmend komplexen Welt weiterhin einen relevanten Mehrwert für die Werbeauftraggeber zu leisten.

 

6. Worauf können Sie unmöglich verzichten?

My little family.

 

7. Was möchten Sie nie über sich hören müssen?

He had a spine, but no backbone.

 

8. Schon mal überlegt, die Werbebranche zu verlassen?

Absolutely. I think that there are a lot of interesting and exciting challenges in today's world.

 

9. Können Sie uns ein kleines Geheimnis verraten?

No. I appreciate secrets for what they are.

 

10. Was wird aktuell überschätzt?

Purpose. Purpose is often used to distract from the fact that one has no idea how to tackle the real problems. Defining Purpose alone is not enough. It needs effective actions to really create meaning.

 

11. Was bereuen Sie?

Je ne regrette rien.

 

12. what was the best decision of your life?

I didn't breathe at first when I gave birth. After a slap on the butt, I obviously changed my mind. That was certainly the unconsciously best or most influential decision.

 

13. Was wollen Sie unbedingt noch erreichen?

I really want to learn how to surf. My first attempt in the ice-cold Atlantic was promising, but not yet crowned with real success. But I also have a lot of other plans.

 

Christian Baertschi...

war in der Unternehmensberatung tätig, bevor er in die Werbebranche wechselte. 2005 gründete er seine eigene Agentur, deren Anteile er nach sieben Jahren Führung an die internationale Serviceplan Gruppe verkaufte und somit den Eintritt der partnergeführten Agenturgruppe in den Schweizer Markt begründete. Nachdem Baertschi Ende 2019 die operative Führung an die einzelnen CEOs im Haus der Kommunikation abgegeben und das Verwaltungsratspräsidium der Serviceplan Group Switzerland übernommen hat, hat er sich dazu entschieden, die Gruppe per Ende Mai 2020 zu verlassen und sich zusammen mit Steve Walls, seinem bisherigen Transformation Lead und Strategiechef, selbstständig zu machen. Er ist glücklich verheiratet und stolzer Vater. In seiner freien Zeit geht er zu Fuss und auf Ski in die Berge, fährt Velo sowie Motorrad und verbringt so viel Zeit wie möglich in und auf dem Zürichsee.

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